Penki moters eskizai iš Rojos eilėraščių (2/5)

Antras. Moteris ir šiuolaikinė kasdienybė

mano kūne daug neprilygstamų žaizdų, bet

tu jų gailestingiausia buvai

giliausia

brangiausia

po tavęs žmonės

buvo tik maži įbrėžimai ant mano odos

nė vienas jų

tau neprilygo

mano širdies nepasiekė

buvo tik maži įbrėžimai

kad tave iš atminties ištrintų, bet neištrynė

po kiekvienos naujos žaizdos sugrįžti

ir kiekvieną kartą

brangesnis nei anksčiau

kiekvieną kartą giliau

(Roya Shahhosseinzadeh, „Seda-ye zang daramad“, „Nashr-e Nimaj“, Tehran, 1395, psl. 36)

Mokhalad Musavi fotografija. Instagram

 

elnių ruduo

atsitinka nepaliestam miške

jų ragams

susipynus tarp šakų

įsimylėjusiai šnabždantis

spalvotų lapų puotoje

 

tačiau mano darbinis ruduo –

mažame įstaigos kieme

su keliais persimonais

stebinčiais iš kaimynų kiemo

ir dienomis vis susitraukiančiomis

 

tu kiekvieną dieną

minute mažiau apie mane galvoji

aš kiekvieną naktį

minute ilgiau

(Roya Shahhosseinzadeh, „Dir kerdi shokufe-ye kuchak“, „Entesharat-e Iham“,1399, psl. 82)

Mohammad Rajabi fotografija

 

Pažįstu šitą miestą

kaip savo delną

neužmiršiu,

kuriame linkyje

sutikau tave

tapai

viena iš linijų mano kaktoje

giliausia mano linija

giliausia mano raukšle

 

sveika,

mieloji.

(Roya Shahhosseinzadeh, „Avazi baraye yek adam-e ahani“, „Fasl-e panjom“, Tehran, 1395, psl. 7)

Omid Bonyadian fotografija. Instagram

 

Kintant socialinėms aplinkybėms, tam nesutrukdė net Islamo revoliucija, Irane moterys ėmė rašyti ir savo kūrybą išleisti vis daugiau. Jos ne tik pradėjo atviriau kalbėti apie savo vidinius išgyvenimus, bet ėmė tai daryti viešai. Šiuose eilėraščiuose moteris į savo meilės objektą kreipiasi abstrakčiu „tu“. „Tu“, iš tiesų, gali būti bet kas, net prabėgantis laikas ar gyvenimo ruduo, ką simbolizuoja sunokę persimonai. Tačiau Rojos Šahhosseinzadeh eilėraščių rinkiniuose vyrauja romantinės meilės nuotaikos, tad ją galima priskirti ir šiam eilėraščiui. „Tu“ vis dar yra, kaip ir klasikinėje poezijoje, nepasiekiamas, bet dėl to nėra idealizuojamas. Su juo stengiamasi užmegzti dialogą. Abiejų pusių pozicijos gan panašios, lygesnės nei anksčiau. Apskritai „tu“ nėra konkrečiau apibūdinamas, neturi išskirtinių savybių. Šiuose eilėraščiuose labiau gręžiamasi į save, kalbama apie save per tai, kokią patirtį ankstesnis susidūrimas su mylimuoju paliko. Nors meilės ryšys, atrodo, vis dar suvokiamas kaip ilgalaikis, jį, kaip ir klasikinėje poezijoje, supa išsiskyrimo skausmas, vienatvės liūdesys. Kita vertus, jis nebeturi vidinės paslapties, žadančios galiausiai nuvesti į išsipildymą, suvesti mylimuosius. Kaip bebūtų, su šiomis emocijomis susitaikoma, jos priimamos, tad tai irgi gali būti laikoma vienu iš vidinio, dvasinio augimo kelių, gal labiau individualesniu.

Šių eilėraščių moteris su meile kalba apie savo kūną, bet nebeakcentuoja jo išorinio grožio. Kūnas nebėra adoracijos kitam objektas, jis nebėra tobulas. Savas kūnas ypatingu tampa pačiam individui tuo, kad jame žaizdų randais, raukšlėmis įsispaudžia atsiminimai, svarbūs gyvenimo momentai. Jis tampa gyvenimo žemėlapiu, reikalingu pačiam sau.

 

Viršelyje panaudota Ron Lach fotografija. 

Lauksiu Jūsų nuomonės

«Jūsų el. pašto adresas nebus viešinamas. Privalomi užpildyti laukeliai pažymėti žvaigždute»